Herken je dat; na een drukke stressvolle/hectische periode heb je eindelijk die welverdiende vakantie te pakken. Je pakt je koffers en vertrekt naar je favoriete bestemming voor een lekkere break. Maar na een dag of 4 word je ziek, snipverkouden of voel je je beroerd en moe. Hoe komt dat?

Op het moment dat je in een stressvolle periode zit maakt je lijf stresshormonen aan zoals cortisol en adrenaline. Deze hormonen zorgen ervoor dat je scherp en alert blijft en schakelen daarbij je immuunsysteem op zo’n laag pitje dat deze zijn werk niet goed kan doen. Immers je moet scherp en alert blijven en dan is ziek worden natuurlijk geen optie. Je lijf is zo ‘geprogrammeerd’ dat het bij stress geen tijd en energie steekt in het opruimen van ziekteverwekkers in je lijf.

Op het moment dat je dan eindelijk tot rust komt, bijvoorbeeld tijdens een heerlijke vakantie heeft je lijf nog een ‘onbetaalde’ rekening openstaan die nog moet worden vereffend. Je immuunsysteem is het niet vergeten en moet nog ziekteverwekkers en andere indringers wegwerken en doet dat door middel van ontstekingen. Gevolg; jij wordt ziek!

Hoe langer jouw stressvolle periode duurt hoe meer werk jouw immuunsysteem nog moet verwerken met het gevaar dat deze overactief wordt en je misschien ineens allerlei allergieën ontwikkelt waar je voorheen nooit last van had. Dit komt doordat je immuunsysteem ook een beetje de weg kwijt kan raken na zo’n lange periode van lam liggen.

Regelmatig ont-stressen is daarom erg belangrijk om je lijf weer in balans te krijgen.
Hierbij enkele tips die je meteen kunt toepassen:

  1. wandelen: Maak eens (bos) wandeling en geniet van de herfst kleuren.
  2. mediteren Er zijn veel soorten meditaties. Zoek de meditatie die bij jou past en die jij het prettigst vindt.
  3. sport: De een kiest voor yoga, fitness, spinning en de ander gaat hardlopen of wandelen. Ook hier geldt weer: kies wat bij je past.
  4. muziek: Luisteren naar je favoriete muziek kan een echte uitlaatklep zijn.
  5. Kook samen met vriend (in) een gezonde lekker maaltijd: Samen met vrienden koken en eten geeft rust en is ook een mooi moment voor een gezellig samenzijn. Het ontspant en geeft energie.
  6. Plan vaker een dag of weekend weg: Bijvoorbeeld naar de kroeg met een vriend(in) en lekker lachen, een lachfilm zien in de bioscoop of een dagje sauna om te ontspannen. Een weekendje in een goed hotel.

Natuurlijk is een gezond eetpatroon ook belangrijk en helpt je lijf om sneller in balans te komen na periodes van stress of drukte. Kies elke dag voor extra veel groente en fruit, meer lunch salades, gezonde smoothies, voldoende eiwitten en vetten en drink veel water. Vermijd zoveel mogelijk geraffineerde koolhydraten zoals in koek, snoep, frisdrank maar ook kant- en klaar maaltijden of de welbekende pakjes en zakjes. Een puur en onbewerkt voedingspatroon helpt zeker voor meer balans in je lijf, meer energie en vitaliteit zodat je beter om kunt gaan met de periodes van stress in je leven.