Een groene smoothie is een hele goede aanvulling om je dagelijkse portie groente en fruit binnen te krijgen!

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is ten minste 250 gram groente en ten minste 200 gram fruit maar beter is om dit in stappen te verhogen naar 350 tot 450 gram per dag. Enkel en alleen groente bij de avondmaaltijd is dan te weinig en met smoothies kun je op andere tijdstippen je groente inname verhogen. Groene smoothies zijn dranken die, behalve fruit, vooral veel groene bladgroenten bevatten. Denk aan boerenkool, spinazie en sla. Het gaat om zachte bladgroenten die je als het ware om je vinger kan wikkelen.

Belangrijk is bovendien dat het je zoveel goede voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en heel veel vezels levert wat weer erg goed is voor je darmwerking. Het fruit zorgt voor een zoete smaak en dat maakt het gewoon lekker. Bovendien helpt de vitamine C in het fruit bij de opname van ijzer uit de groene bladgroente. Het is een super energiebom en je kan het als tussendoortje nemen, maar ook als ontbijt of als voorafje tijdens de avondmaaltijd.

Wel belangrijk is dat je de smoothie niet gedachteloos naar binnen klokt. Omdat het al zacht is heb je namelijk de neiging om het snel op te drinken maar dat kun je dus beter niet doen. Zorg dat je elke slok even door je  mond laat gaan alsof je er op kauwt. Je spijsvertering begint in je mond en de speeksel enzymen kunnen dan al aan de gang zoals het hoort. Je maag en darmen zullen dan blij zijn omdat het ‘voorwerk’ goed is gedaan zoals het hoort.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om te variëren, dus niet elke dag dezelfde bladgroenten of fruit gebruiken. Dus neem niet elke dag spinazie maar kies de ene dag voor sla en de andere voor andijvie en voor de gevorderde drinker is paksoi ook een optie. Houd ook hierin de 3-dagen regel aan, wat je vandaag eet, eet je pas weer over 3 dagen. Dan ben je gezond en gevarieerd bezig.

Wil jij beginnen met het maken van smoothies? Download dan gratis Smoothies voor beginners (.pdf) met eenvoudige recepten om mee te beginnen.