Afvallen of het plan om gewicht te gaan verliezen begint bij de meeste mensen vaak met het weglaten van zoetigheid. Denk aan frisdrank, koek, snoep en zoet brood beleg. Een prima eerste stap wat in de eerste week van je nieuwe voornemen vaak prima lukt.

Na de eerste week merk je dat dit al lastiger wordt. De drang naar zoet is erg groot, je lichaam schreeuwt als het ware om die lekkere chocolade of die heerlijke cake die nog in de kast ligt. Je voelt je wat chagrijniger worden en slapjes en denkt: ‘ik moet iets zoets eten anders val ik flauw’. Geloof me je valt niet zomaar flauw maar het is herkenbaar want je lichaam is nou eenmaal ingesteld op deze snelle energiebron en omdat jij het nu weglaat zal het jou proberen te dwingen om het wel te eten.

Je lichaam dwingt jouw gedachten om te blijven focussen om vooral zoet te gaan eten.

Wat betekent dit?

Dit betekent dat jij net als de meeste mensen bent ingesteld op het zogeheten suiker verbranden. Als je vooral koolhydraatrijke voeding eten (suikers), dan vraag je je lichaam ook altijd om deze suikers te gebruiken om te verbranden voor je energie. Denk aan brood, pasta, crackers, ontbijtkoek, eierkoeken, cruesli, muesli, fruit, rijst en aardappelen vallen allemaal onder die categorie. Natuurlijk is koolhydraatrijke voeding niet per definitie slecht, maar als jouw voedingspatroon dagelijks vooral hieruit bestaat dwing je jouw lichaam om deze suikers als energiebron te verwerken en te gebruiken. Dit resulteert uiteindelijk dat je lichaam steeds minder over zal gaan op het verbranden van vet.  Want weet je, zolang er glucose (suiker) in je bloed aanwezig is en er dus insuline aanwezig is om de glucose in de cellen te laten voor verbranding zal je lichaam niet overgaan op het verbranden van vet.

Logisch, want als je suiker eet, hoeft je lijf ook geen vet te verbranden! Je lichaam kiest altijd voor deze gemakkelijke energievoorziening. Het verbranden van vet is voor het lichaam complexer dus waarom moeilijk doen als het gemakkelijk ook kan. Dat is de overlevingsdrang die jouw lichaam heeft. Het kiest uiteindelijk voor de gemakkelijkste weg. Alleen jij, en jouw wilskracht kunnen  hierin verandering aanbrengen.

Wil je vet verbranden, dan moet je jouw lijf helpen weer vet te gaan gebruiken als bron van energie. De eerste stap is dus: word weer een vetverbrander (in plaats van een suikerverbrander).

Het weglaten van suikers in je voedingspatroon

De focus van mijn leefstijlprogramma is in de eerste instantie gericht op gezondheid van binnen en tegelijkertijd weer over te laten gaan op de vetverbranding. Dat kan alleen als jij zoveel mogelijk de (snelle) suikers uit je voedingspatroon gaat weren. Natuurlijk help ik je daarbij;  denk aan weekmenu’s, ontbijtvariaties en evt welke tussendoortjes je het best kunt kiezen.

Enkele tips om de zoetdrang in de eerste weken het hoofd te bieden:

  1. Start je dag vrij van zoet. M.a.w., zorg ervoor dat je ontbijt al zoetvrij is en vooral bestaat uit eiwitten en vetten. Dus geen boterham met chocopasta of jam, geen fruitsap. Maar bijvoorbeeld een avocado in stukjes, een gekookt ei en een groene (niet zoete) smoothie. Of een omelet met groenten zoals spinazie en tomaat. Door te kiezen voor een niet zoet ontbijt zal de drang naar zoet veel langer uitblijven. Een goed begin is…
  2. Als je drang naar zoet op komt zetten probeer dan eerst een flink glas water te drinken en neem evt een klein handje ongebrande/ongezouten nootjes of kies voor het eten van een avocado (goede vetten). Waarschijnlijk is de drang al minder.
  3. Probeer je gedachten op iets anders te focussen. Bijv. op het resultaat of doel wat je wilt bereiken. Zeg hardop: ‘ NEE, ik neem het niet!’ Door het hardop te zeggen krijgt het meer betekenis en is het alsof je jezelf ferm toespreekt. Dat sterkt je in de motivatie om je doel te bereiken. Het werkt echt.
  4. Ga iets doen (beweging) op het moment dat je zoetdrang hebt. Denk aan simpele dingen, zoals de was aanzetten of opvouwen,  of de strijkplank pakken en gaan strijken, fietsen, stofzuigen, in de tuin werken, de hond uitlaten, noem maar op. Je zal merken dat je op het moment dat je gedachten bij je nieuwe bezigheid zijn je de zoetdrang als het ware vergeet.
  5. Zorg dat je zo min mogelijk zoetigheid in huis hebt. Als het er niet is moet je jezelf dwingen het los te laten want het is er toch niet.
  6. Maak het bespreekbaar in je directe omgeving en op je werk en vertel dat jij een gezondere weg ingeslagen bent. Dan hoef je ook niet steeds weer uit te leggen waarom je dat koekje of snoepje afslaat.

 

Wanneer je blijft luisteren naar en toegeven aan je trek in zoet (en koolhydraten/suikers eet), dan kom je dus niet op het punt dat je vet gaat verbranden. Het is dus zaak er niet naar te luisteren ( ja, dat vergt doorzettingsvermogen), en het krijgen van het juiste voedingsadvies en de juiste coaching kan jou hierbij ondersteunen.

Waarom krachttraining?

Train je je spieren op de juiste manier dan creëer je daarmee meer spiermassa. Meer spieren betekent meer verbranding van energie zelfs tijdens het stilzitten of als je slaap;-) dan wanneer je eenzelfde hoeveelheid vetmassa hebt. Daarnaast dienen spieren als opslagplaats voor glucose in de vorm van glycogeen. Als je meer spieren hebt is je insulinegevoeligheid veel hoger en kun je dus ook meer koolhydraten eten voordat die worden opgeslagen als vet! Win win dus.

Waarom het leefstijlprogramma?

Bij het leefstijlprogramma ga je op alle fronten het roer omgooien. Het programma is een combinatie van coaching, voedingsadvies, hormoonbalans en beweging onder 1 dak.  Een totaalpakket waarbij je wekelijks wordt ondersteund met persoonlijke begeleiding op een gezellige en sfeervolle locatie; EasyFit Drunen. Hierdoor houd je focus op jouw doelstelling. Daarnaast krijg je handige tools en info mee om jezelf te motiveren voor de focus op de lange termijn. Dus geen kiloknaller of afvalrace!

Meer informatie over het leefstijl programma vind je hier.